Recepten
Rawfood
Superfoods


Links
In de media
Wie ben ik
Reacties van patienten


Gezond en lekker de feestdagen door!


De feestdagen staan weer voor de deur en velen onder ons raken nu al in paniek. Wat kan ik eten, hoe zorg ik ervoor dat ik zo min mogelijk aankom in gewicht. Het liefst kom ik helemaal niet aan! Maar hoe doe ik dat?


Voor velen zijn de feestdagen naast een gezellige tijd ook een tijd van calorieën tellen, en niet volop kunnen genieten omdat de angst voor wat extra’s kilo’s hen daarin belemmerd. Het wordt ons natuurlijk ook niet gemakkelijk gemaakt. Overal waar je kijkt ligt lekkers, op tv wordt reclame gemaakt voor de meest heerlijke gerechten en uitnodigen voor kerstdiners, Nieuwjaarsborrels en pakjesavonden stromen binnen.


Wat kan je wel eten en wat moet je vooral niet doen tijdens deze dagen? Hieronder volgen een aantal tips om er voor te zorgen dat de weegschaal in het nieuwe jaar geen extra kilo’s aangeeft.


•Geef zelf een diner dan kan je bepalen wat er gegeten wordt

•Stel het diner zo samen dat het licht is. Serveer op kleine borden

•Vervang de aardappelkroketjes door aardappelpuree gemaakt van aardappel, knolselderij en zoete aardappel. Voeg i.p.v. room of crème fraiche wat soja of rijsteroom toe. Nog beter is het om de aardappels te vervangen door bijvoorbeeld meer groenten

•Koop groenten van het seizoen en laat de saus erover weg. Je kan het op smaak maken met (verse) kruiden, schaafsel van noten, olijfolie

•Als dessert kan je i.p.v. zoet kaas nemen, maar dan wel de harde soorten zoals cheddar, geitenkaas, parmezaan. Of maak een dessert met ricottakaas

•Vervang de vette vlees varianten door mager, bv kip, kalkoen of door vis

•Als er brood op tafel staat eet hier niet van, want het zorgt ervoor dat je ipv minder, juist meer gaat eten.

•Drink liever rode dan witte wijn tijdens het eten en houdt het op 2 glazen

•Drink ook voldoende water tussendoor

•Sla het likeurtje bij de koffie over. Wil je toch iets na neem dan een kruidenbitter, of iets dat je spijsvertering helpt •Zet i.p.v. zoutjes, olijven, gedroogd fruit, dadels met roomkaas, pompoenpitten, walnoten en amandelen op tafel

•Neem geen spijsbrood, maar koop een goede kwaliteit noten/krentenbrood en besmeer dun met goede boter

•Haal pure chocolade(70%) in huis, i.p.v. bonbons

•Maak zelf chocolademelk van sojamelk of rijstemelk met pure chocolade en een beetje agavesiroop •Maak zelf pepernoten, vervang de suiker door agavesiroop en de boter door olijfolie

•Onderneem leuke dingen. Ga met familie of vrienden aan de wandel naar het bos bijvoorbeeld. Blijf niet binnen hangen!

•Schep maar een keer op

•Koop kwaliteit voedsel en koop niet teveel


Ik wens u fijne feestdagen en een gezond en fit 2009!



Door Simone van der Heide
Bron: www.Femalefactory.nl
www.Healthproducts.nl

   
 www.gezondheids-coach.nl Simone van der Heide 2008 Developed by: www.dalmau.nl